Onderzoek: elektrische auto

Onderzoek: Elektrische auto goedkoop, duurzaam en niet afhankelijk van onzekere fossiele energiebronnen
 
De aandacht voor auto's op elektriciteit en waterstof is de afgelopen jaren toegenomen, ook in Nederland. De sterk fluctuerende olieprijzen, onzekerheid over de mondiale olievoorraad, de afhankelijkheid van olie uit politiek instabiele regio's en een toegenomen aandacht voor het milieu maken de toekomst van de verbrandingsmotor onzeker. Sinds kort is de ontwikkeling van de elektrische auto in een stroomversnelling gekomen. Hiermee wordt een alternatief voor de verbrandingsmotor geboden. Israël, Denemarken, Portugal en Californië hebben al besloten om op grote schaal elektrische auto's op de weg te krijgen en een oplaad infrastructuur voor deze auto's te realiseren. Student Milieukunde (richting Milieu Systeem Analyse) Joost van den Bulk van Wageningen Universiteit schreef zijn master scriptie over de mogelijkheden voor Nederland. De resultaten zijn positief. Ook in Nederland is elektrisch transport goed toepasbaar, goedkoop en milieuvriendelijk.

Vanwege de hoge bevolkingsdichtheid kan er in Nederland op een efficiënte manier een oplaad infrastructuur voor elektrische auto's gerealiseerd worden. Het elektriciteitsnet is al aanwezig waardoor het plaatsen van oplaadpalen bij parkeerplaatsen voldoende is om elektrische auto's buiten de deur op te laden. Thuis kan de elektrische auto simpelweg via het stopcontact opgeladen worden.

Vergeleken met de huidige auto zijn elektrische auto's niet afhankelijk van olie, stoten ze een stuk minder CO2 en fijnstof uit en hebben ze flink lagere brandstofkosten. Afgezien van de brandstofkosten zijn in de Nederlandse situatie ook de totale kosten per kilometer voor elektrische automobilisten lager dan voor automobilisten van auto's met een verbrandingsmotor. Ondanks de kosten bij aanschaf maken de lagere brandstofkosten, onderhoudskosten en belastingvoordelen elektrisch rijden reeds goedkoper. Een gemiddelde rijder bespaart al snel 6 cent per kilometer door elektrisch te gaan rijden waardoor op jaarbasis honderden tot duizenden euro's te besparen zijn. Op basis van scenario's over de verwachte ontwikkeling van de energieprijs, aanschafprijs, onderhoudskosten en op grond van belastingtechnische ontwikkelingen is er een goede mogelijkheid dat elektrisch rijden ook in de toekomst goedkoper zal zijn dan rijden met een verbrandingsmotor of rijden op waterstof. Met name de relatief lage kosten van elektriciteit, de hoge energie efficiëntie van de elektrische auto, het weinige noodzakelijke onderhoud en belastingtechnische voordelen maken de elektrische auto significant goedkoper.

Naast prijstechnische voordelen is de elektrische auto niet afhankelijk van een enkele energiebron omdat elektriciteit uit een variëteit aan bronnen opgewekt kan worden. Milieutechnisch biedt de elektrische auto voordelen vanwege hoge energie efficiëntie wat resulteert in een relatief lage CO2 uitstoot. De prestaties van de huidige elektrische auto's zijn meer dan voldoende voor het dagelijks woon-werk verkeer van de gemiddelde Nederlander.

Door zelf over te stappen op elektrische auto's, bedrijven te stimuleren hetzelfde te doen en fiscale voordelen te bieden kan de Nederlandse overheid een stap zetten naar de grootschalige invoering van elektrische auto's in Nederland.


Dit persbericht is verstuurd via Stichting Peak Oil Nederland
De Nederlandse tak van de Association for the Study of Peak Oil& Gas (ASPO).
Meer informatie:
www.peakoil.nl