'Duurzame mobiliteit: Nederland al polderend koploper in Europa?'

Als opmaat naar september 2010 - dé duurzame mobiliteitsmaand - publiceert Change Magazine op 30 juni 2010 de uitgave 'Duurzame mobiliteit: Nederland al polderend koploper in Europa?'. De Nederlandse kracht ligt in een intensief samenspel tussen privaat-publieke spelers. Overheid, bedrijfsleven, maatschappelijke organisaties, kennisinstituten, burgers en wetenschap bereiken samen concrete ecologische- en economische resultaten in schonere en zuinigere mobiliteit.

Change Magazine brengt ideeën, meningen, visies en experts met verschillende inzichten samen rond de vergroening van onze mobiliteit. Het vraagstuk duurzame mobiliteit kent meer aspecten dan het milieu- en klimaatdoel. Er liggen ook uitdagingen als verbetering van de luchtkwaliteit, energieafhankelijkheid, bereikbaarheid, betaalbaarheid, geluid, schaarste van materialen, kwaliteit, comfort. Deze voorpublicatie is tot stand gekomen via privaat-publieke samenwerking met vooraanstaande partners teweten Ecomobiel, EnergieTransitie Platform Duurzame Mobiliteit, Essent, Instituut voor Duurzame Mobiliteit (kenniscentrum Bovag en RAI) en Auto Recyling Nederland.

De Nederlandse kracht lijkt als vanouds in een intensief samenspel tussen privaat-publieke spelers te liggen. Enkele wapenfeiten in duurzame mobiliteit:

  • De Nederlandse hybride automarkt is inmiddels de grootste van Europa.
  • Nergens in Europa is op zo'n grote schaal zo'n uniek marktmodel als het Nederlandse ontwikkeld, een akkoord over 'wie doet wat' bij de introductie van elektrisch vervoer.
  • De grootste fabriek ter wereld in biobrandstoffen staat in: Delfzijl
  • 236 Nederlandse gemeenten organiseerden activiteiten tijdens de Europese Mobiliteitsweek 2009, goed voor het grootste aandeel: 10% van de totaal 17 Europese deelnemende landen.

De langetermijn visie luidt energietransitie en die loopt langs verschillende paden. Alles is daarbij nodig: waterstof, de (OV-)fiets, rijden op aardgas, slimleasen, biobrandstoffen, de Groene Garage, nieuwe hybride vervoersmiddelen, groener mobiliteitsmanagement, elektrisch vervoer, gedragsveranderingen naar OV-reizen, spitsmijden, Het Nieuwe Rijden, telewerken. En vooral ook is iedereen nodig : Rijksoverheid, provincies, gemeenten, bedrijfsleven, maatschappelijke organisaties, kennisinstituten, burgers, onderwijs en wetenschap bereiken samen concrete resultaten in schonere en zuinigere mobiliteit

De uitgave is tevens dé opmaat naar het Ecomobielcongres 2010, dat op woensdag 22 september 2010 haar 2e editie beleeft in Rotterdam. 'Van hype naar business' luidt het congresthema. Centraal daarin staat het verdienmodel. Wat levert duurzame mobiliteit op?

In september 2010 zal Change Magazine in haar 3e themanummer over duurzame mobiliteit aandacht besteden aan de ecologische en economische opbrengsten en bereikte resultaten. Om inzicht te krijgen in onze gedragsverandering, vooruitgang en opbrengsten staan diverse middelen tot onze beschikking. Variërend van milieuscans voor wagenparkbeheerders, de KlimaatMonitor (www.klimaatmonitor.databank.nl ) om gemeentelijk klimaatbeleid te monitoren, een 'wikipedia' voor duurzame mobiliteit (www.wikimobi.nl ) tot concrete effectrapportages, website www.duurzaamopweg.nl en meetbare resultaten. Kortom: hoe kunnen we geld verdienen met duurzame mobiliteit: de resultaten en prestaties.

Via tijdschriften, congres, sites, nieuwsbrieven en internetkanaal Change Magazine Mobiliteit & Energie passeren de nieuwste visies, ontwikkelingen, mobiliteitscases en innovatieve toepassingen de revue. Change Magazine stopt de thermometer in duurzame mobiliteit. Hoe staat schone en zuinige mobiliteit in Nederland ervoor? Met deze media wordt een impuls gegeven aan de mobiliteitssector om verdere toename van onze CO2-voetafdruk te voorkomen, om kennis en netwerken te delen en samen innovatieve oplossingen en gedragsverandering in gang te zetten.

De media bieden interessante informatie voor: beleidsmakers, wagenparkbeheerders, garagebedrijven, vervoersmiddelenfabrikanten en -importeurs, politici, werkgevers, werknemers, wetenschappers, brancheorganisaties, media, milieuorganisaties, energie-producenten, gemeenten, consultants, MKB, telecom- en ICT-bedrijven, tankstations, vrachtvervoerders, taxibedrijven, autorijscholen, verkeerskundigen, architecten, etc.

Voor redactionele informatie kijk op www.changemagazine.nl/klimaatkennis/mobiliteit_en_energie

Voor participatiemogelijkheden in het komende september 2010-nummer kijk op www.changemagazine.nl/ecomobiel

___________________________________________________________________
Over Change Magazine

Change Magazine is een multimediale uitgave op het gebied van klimaatverandering. Change Magazine bestaat uit een gedrukt tijdschrift, www.ChangeMagazine.nl en een maandelijkse e-nieuwsbrief. Change Magazine komt tot stand door medewerking van samenwerkingspartners binnen overheid, wetenschap, kennisinstituten en bedrijfsleven om Nederland duurzamer te maken. Het is de missie van Change Magazine om betrouwbare klimaatinformatie te vergaren, te selecteren en op toegankelijke wijze onder de aandacht te brengen. Change Magazine wordt uitgegeven door Synergos Communicatie in Haarlem, communicatiebureau van ondermeer de Deltacommissie. Synergos Communicatie is sinds 1996 gespecialiseerd in klimaatcommunicatie.

Mediacontact:

Change Magazine
Gerda A.M. ten Den (uitgever)
tel. 023-5442751
gerda@changemagazine.nl

___________________________________________________________________

Over de samenwerkingspartners
















Ecomobiel is hét vakevenement op het gebied van groene mobiliteit. In september 2010 beleeft de congres- en beurscombinatie haar 2e editie in de Van Nelle Fabriek in Rotterdam.

EnergieTransitie Platform Duurzame Mobiliteit is een publiek-privaat samenwerkingsverband met o.a. zeven platforms waaronder Duurzame Mobiliteit

ARN (Auto Recycling Nederland) is het expertisecentrum voor recycling in de mobiliteitsbranche. Al 15 jaar voert zij de regie over recyclingsketens binnen deze branche.

Essent is een energiebedrijf dat gas, elektriciteit, warmte en energiediensten levert aan consumenten en bedrijven. In de productie van duurzame energie zijn ze de grootste van Nederland.

PON Fleetsales is namens de merken Audi, Porsche, SEAT, Skoda, Volkswagen en Volkswagen Bedrijfswagens verantwoordelijk voor de bewerking van de grootzakelijke markt.

Athlon Car Lease is de grootste leasemaatschappij van Nederland met ruim 128.000 auto's. Athlon Car Lease ontwikkelt duurzame en schone mobiliteitsoplossingen. Zij richten hun processen, producten en diensten op een toekomstgerichte manier in.

Instituut voor Duurzame Mobiliteit is het kenniscentrum van BOVAG en RAI Vereniging

De Europese Mobiliteitsweek is de Nederlandse versie van de European Mobility Week. In deze week worden wandelen, fietsen, openbaar vervoer, kritisch autogebruik en anders omgaan met mobiliteit gepromoot. Dit jaar wordt de week in Nederland gehouden van 12 t/m 22 september.

Taskforce MobiliteitsManagement bestaat uit vertegenwoordigers van de sociale partners, de decentrale overheden, het bedrijfsleven en de (rijks)overheid. De taskforce wil concrete en niet-vrijblijvende resultaten boeken om de bereikbaarheid en leefbaarheid structureel te verbeteren.