Alliander gaat elektrische auto's testen

Energie netwerkbedrijf Alliander gaat onder zijn werknemers een test houden met elektrische auto's. De test moet uitwijzen welk effect het laden van de autos heeft op het elektriciteitsnet en of de auto's sociaal geaccepteerd worden.

Een aantal van onze meteropnemers gaat elektrische auto's gebruiken. Zij rijden maximaal 100 kilometer per dag vanuit onze vestigingen. Daar kunnen de autos via een stopcontact 's nachts opgeladen worden, zegt Jos Blom van Alliander (voorheen onderdeel van Nuon). We gaan kijken hoe de werknemers er mee omgaan. Denken ze er aan de stekker in het stopcontact te doen, ook als ze weinig gereden hebben? Alliander wil graag dat ze de auto's tijdens de nacht opladen, als de stroom goedkoper is. Als dat niet lukt zijn wellicht snelle oplaadpunten nodig met extra dikke elektriciteitskabels. Andere onderzoeksvragen gaan in op hoe de auto's zich gedragen als ze een paar jaar oud zijn en hoe de werknemers zich erin voelen. Gaat de regel hoe luider hoe stoerder ook op voor elektrisch rijden? In samenwerking met ECN zullen de gegevens gebruikt worden als Nederlandse input in een breder Europees onderzoek naar energiestromen, accus en maatschappelijke acceptatie.

De test gaat dit najaar van start en zal een paar  jaar duren. We willen beginnen met 20 elektrische auto's, maar die zijn moeilijk verkrijgbaar. Fabrikanten doen nog niet aan massaproductie, ze verkopen de daardoor dure exemplaren aan de zakelijke markt. Ze moeten balanceren om iedereen tevreden te houden, er is veel vraag. Afhankelijk van beschikbaarheid van autos en de onderzoeksresultaten willen wij de hele vloot van 1250 autos en busjes vervangen door elektrische, aldus Blom.

Ook de andere netbeheerders in Nederland, zoals Enexis, Delta, Westland, NRE, Rendo, Cogas en Tenne T willen elektrisch vervoer stimuleren en maakten eerder dit jaar bekend voor 2012 zon 10.000 openbare oplaadpunten te realiseren.

13 juli 2009

Domein: Duurzame mobiliteit & energie