Kansen en obstakels - voorwoord Prins Maurits

Verandering. Daar draait het om in Change Magazine. Een magisch woord. Het staat voor: Vernieuwing. Beweging. Kansen. Vooruitgang. Maar verandering betekent ook: geduld hebben, kansen afwachten, omgaan met weerstand. En met tegenslag. Wie bezig is met duurzame ontwikkeling, krijgt met al die verschillende aspecten van verandering te maken. Dat is moeilijk, maar ook razend interessant.

Het onderwerp van deze special van Change Magazine is: duurzame mobiliteit. Als voorzitter van het Formule E-team houd ik me bezig met een belangrijk onderdeel daarvan: het stimuleren van elektrisch vervoer in Nederland. Met elektrisch vervoer doen we echt iets aan de bestrijding van het broeikaseffect. En het helpt ons om minder afhankelijk te worden van onze eindige voorraad fossiele brandstoffen.

In het Formule E-team werken de overheid, het bedrijfsleven en de wetenschap samen om de elektrische auto ruim baan te geven in Nederland. Door voorwaarden te scheppen en obstakels weg te nemen. Onze ambitie is dat er in 2020 zo'n tweehonderdduizend elektrische auto's door ons land rijden.

Natuurlijk hebben we het hier niet over een panacee. De elektrische auto is niet de silver bullet die leidt tot een volledig duurzaam vervoer in Nederland. Daarvoor is het bereik nog onvoldoende verbeterd, daarvoor zijn er nog te veel problemen, bijvoorbeeld met de energiedichtheid van de accupakketten. Het blijft nodig ook in te zetten op andere veelbelovende alternatieven, zoals duurzame brandstoffen. Het blijft nodig om een andere leefwijze te stimuleren, met minder mobiliteit, met bijvoorbeeld meer thuiswerken.

We moeten, om maar eens een heel ouderwetse brandstof van stal te halen, zorgen dat we meer kooltjes in het vuur hebben. Met een breed pakket van kansrijke vernieuwingen kunnen we de uitdagingen van de toekomst het hoofd bieden. Elektrisch rijden is daar een veelbelovend onderdeel van, een symbool van wat er mogelijk is. Het elektrische aandrijfsysteem heeft een hoge energieefficiëntie: tachtig procent van 'tank to wheel'.

Dat is ruim twee keer zo hoog als bij de conventionele benzine- of dieselmotor. Elektrische autos zijn schoon. Ze stoten geen luchtverontreinigende stoffen uit, zoals fijnstof en NO2. Dat is goed nieuws voor de luchtkwaliteit in onze steden. Tot slot biedt de ontwikkeling van de elektrische auto volop mogelijkheden aan het Nederlandse bedrijfsleven. We spelen een belangrijke rol in de auto-industrie, bijvoorbeeld met het leveren van onderdelen. En we hebben de kennis, met het programma High Tech Automotive Systems (HTAS), met TNO, met onze universiteiten. We kunnen die kennis vergroten, onze exportpositie verbeteren.

Wat een kansen! Laten we de handen ineen slaan om de mogelijkheden te benutten en de obstakels het hoofd te bieden. Niet alleen als Formule E-team. Iedereen met hart voor de toekomst, nodig ik uit om mee te denken over duurzame mobiliteit. Over moeilijkheden en mogelijkheden. Over kansen en obstakels. Mobiliteit draait om beweging, om vooruitgang, om te komen waar je wilt zijn. Mobiliteit kan niet zonder verandering.

Maurits van Oranje

Voorzitter Formule E-team