De plug-in auto

Wanneer de elektrische auto het straatbeeld gaat bepalen is ongewis. Over technologie en de mogelijkheden voor het gebruik zijn meer vragen dan antwoorden.

Door Jelle Brandsma

Dit is een bewerking van het artikel 'De plug-in auto' uit Change Magazine Duurzame Mobiliteit, jaargang 5 nummer 2

Voorlopig rijdt de elektrische auto in Nederland op bescheiden schaal: het gaat vooral om toepassingen waarbij voertuigen veel korte ritjes maken. Eerst is er meer ervaring nodig, daarna early adopters, zodat de autos op grote schaal geproduceerd kunnen worden en verder innovaties gestimuleerd worden. Een traject voor de komende vijftien tot twintig jaar. Er rijden al enkele conventionele personenwagens waar een elektrische motor en een batterij zijn ingebouwd. De bekendste elektrische auto in Nederland is de Noorse Think, met een bereik van 180 km en een topsnelheid van 115 km/u.

Noorse Think - www.thinkev.com

Hybride

Hybride autos hebben een deels elektrische aandrijving, maar werken anders dan volledig elektrische auto's. De energie wordt geleverd door een benzinemotor die door de combinatie met een batterij en elektromotor heel efficiënt kan draaien. Bovendien wordt tijdens het remmen energie teruggewonnen. Daardoor zijn hybrides zuinig (rond de 1 liter op 20 kilometer in de praktijk voor de Toyota Prius en de Honda Insight).

Naar een volledig elektrische auto doen bijna alle grote autofabrikanten veel onderzoek, maar ze zijn wel heel voorzichtig. Technische kwesties moeten eerst worden opgelost en de industrie moet een markt zien voordat er echt een auto in de showroom wordt gezet. Ze kijken naar kwaliteit, naar de mogelijkheden om een product op grote schaal te produceren en dus tegen een aantrekkelijke prijs aan te kunnen bieden.

Stroomvoorziening

Bij de ontwikkeling van de elektrische auto zijn nog veel hobbels te nemen. Hoe kunnen de kosten voor de batterij omlaag? Verder is er meer kennis nodig over de oplaadpunten en de inpassing daarvan in het elektriciteitsnet. De energiebedrijven nemen het voortouw. "Alleen door te doen, komt je erachter hoe het moet", zegt Richard Smokers, strategisch consultant duurzame mobiliteit bij TNO. Is de elektrische auto ook beter voor het milieu als de stroom die uit het oplaadpunt komt, is opgewekt met fossiele brandstof? Zeker, meent Smokers. Bij een gewone auto komt gemiddeld 25% van de energie die je erin stopt terecht bij de wielen.

Elektrische voertuigen hebben op dit moment een CO2-emissie die 30% tot 40% lager is dan van conventionele voertuigen Richard Smokers

Een elektrische aandrijving is veel efficiënter: 80% van de geladen energie wordt daadwerkelijk gebruikt om de auto voort te bewegen. "Rekening houdend met de emissies bij opwekking van elektriciteit en productie van brandstoffen hebben elektrische voertuigen op dit moment een CO2-emissie die 30% tot 40% lager is dan van conventionele voertuigen", aldus Smokers.

De elektrische wereld, toen en nu

Wie denkt dat de elektrische auto iets van de laatste jaren is, heeft het mis. In 1899 liep 90% van alle taxi's in New York op stroom. Toen de startmotor werd uitgevonden en goedkope olie in overvloed op de markt kwam, werd de benzinemotor dominant. Maar die wonderjaren kunnen terugkomen, meent Shai Agassi. Deze Israëlische IT-specialist heeft een innovatief vervoersconcept ontwikkeld dat uitgaat van verwisselbare batterijen bij elektrostations. Zijn bedrijf levert diensten op het gebied van elektrische autos, vooral voor laadstations.

03 november 2009

Bekijk hier het originele artikel. Daarin meer aandacht voor de plannen van autofabrikanten voor elektrische autos en steun door de Nederlandse overheid voor de markt van elektrische autos.

De artikelen van Change Magazine worden door onze eigen redactie vervaardigd. Ze zijn vrij te gebruiken, gaarne met bronvermelding. U kunt zich ook gratis abonneren op Change Magazine. Het volgende nummer ontvangt u dan zonder kosten in de brievenbus.

Domein: Duurzame mobiliteit & Energie

Zoekwoorden: duurzame mobiliteit, elektrische auto, hybride auto, plug-in, oplaadstations