Energieopwekkend fietspad presteert boven verwachting

In Krommenie, Noord-Holland, begon vorig jaar de proefperiode van het eerste energieopwekkende fietspad ter wereld. Tot de verrassing van de onderzoekers zelf is het eerste resultaat bijzonder positief. Rijden we ooit rond in elektrische auto's die onderweg worden opgeladen door de weg waar ze overheen rijden? Wie weet.
  

Door Niels Waarlo

In ons volgepropte land ligt een enorme oppervlakte aan wegen en fietspaden. Kunnen we die niet nuttiger gebruiken dan we al doen? Dat moet de gedachte zijn geweest van de Nederlandse ingenieurs die in 2014 een zeventig meter lang fietspad aanlegden dat zonne-energie op kan wekken, als proef voor eventueel groter werk. Ze deden dat in Krommenie (Noord-Holland). Het gaat om zonnepanelen die bedekt zijn met ongeveer één centimeter dik glas dat voorzien is van een vuilafwerende coating.

Geen gek idee, gezien de eerste resultaten: de opbrengst van de 'SolaRoad' blijkt een grote meevaller. Sinds november 2014 bracht het pad zo'n 3.000 kWh op, waarmee het in de top van de theoretische schatting scoort. Het is genoeg om een eenpersoonshuishouden een jaar lang van stroom te voorzien. Op jaarbasis zou dat neerkomen op 70 kWh per vierkante meter. Dat daarnaast zo'n 150.000 mensen onbelemmerd over het fietspad fietsten, beschouwen de onderzoekers ook als een positief resultaat.

Kinderziektes

Dat betekent echter niet dat we binnenkort overal fietspaden met zonnepanelen kunnen tegenkomen. SolaRoad zit nog in de drie jaar durende testfase, waarin nog enkele kinderziektes moeten worden opgelost. Daardoor is het extra bijzonder is dat er nu al zulke resultaten zijn behaald. Zo begon eind vorig jaar en begin dit jaar een deel van de coating te delamineren door temperatuursschommelingen. Inmiddels is een nieuw type coating om deze reden al in de maak.

Bovendien is de techniek simpelweg nog veel te duur om rendabel te zijn. Volgens Sten de Wit, woordvoerder van Solaroad, is de verwachting echter “dat we tussen nu en 5 jaar een commercieel interessant product neer kunnen zetten dat wel op grote schaal gebruikt kan worden”, zo zegt hij bij de BBC.

Aandacht

Niet alleen de BBC schonk aandacht aan dit onderwerp. Op de site van SolaRoad staan tientallen - van de naar eigen zeggen duizenden - links naar publicaties en televisie-uitzendingen uit binnen- en buitenland. Van het Jeugdjournaal tot de Chinese televisie en Al Jazeera: allen schonken ze aandacht aan het project. Het geeft aan dat er wereldwijd veel interesse in onderzoek naar duurzame energiebronnen.

De toekomst

Stel, energieopwekkende fietspaden zijn over een aantal jaar inderdaad rendabel en alle opstartproblemen zijn opgelost. Hoe kunnen de toepassingen er dan uitzien? De elektriciteit zou direct gebruikt kunnen worden voor de straatverlichting of huishoudens, maar wellicht ook voor elektrische auto's, die opgeladen kunnen worden terwijl ze er overheen rijden. Als de proefperiode als geheel een succes is, gaat er namelijk ook gekeken worden of hetzelfde principe kan werken voor autowegen.