Duurzame vis op de kaart

De campagne duurzame vis op de kaart beleefde tijdens de Horecava de aftrap. Deelnemende restaurants moeten minimaal dertig procent duurzaam gevangen vis verkopen en zoveel mogelijk voor vis uit de groene categorie van de VISwijzer kiezen. Ernstig bedreigde vissoorten mogen niet worden geserveerd en het personeel moet geschoold worden over de Marine Stewardship Council (MSC), de VISwijzer en Vis & Seizoen.

New York Pizza heeft zich als eerste grote horecaketen aangesloten bij de campagne. Het bedrijf verkoopt vanaf begin februari alleen nog maar tonijn met het MSC-keurmerk op de pizzas en in de salades. Het streven is dat eind 2010 250 restaurants zich verbonden hebben aan de campagne.Deelnemende eetgelegenheden en hotels krijgen een gratis training 'Duurzaamheid & Vis', de benodigde communicatiemiddelen voor in de zaak en bovenal het keurmerk van het Marine Stewardship Council (MSC).

Het MSC-certificaat werd eerder ingevoerd door supermarkten voor verse en diepvriesvisproducten. Consumenten kopen en koken bewuster en willen dit ook terugzien in horecagelegenheden die zij bezoeken. Minister Gerda Verburg van Landbouw, Natuur en Voedindskwaliteit, die de Horecava opende, hamerde op het belang van duurzame en gezonde voeding: "Een mens is wat hij eet, zei de filosoof Feuerbach. Dat eten kan dan maar beter duurzaam zijn." Volgens de minister, die vorig jaar nog haar eigen Nota Duurzaam Voedsel presenteerde, maakt de horeca met initiatieven als de duurzame viskaart lovenswaardige stappen in de goede richting. "Op het gebied van duurzaamheid is al een enorme inhaalslag gemaakt. Zo kopen meer en meer restaurants bijvoorbeeld bewust lokaal in. Eten hoeft niet meer van ver te komen. Haal de producten van dichtbij en vertel als ondernemer de emotie achter een product. Wie maakt het en waar komt het vandaan? Eten is niet alleen overleven maar ook béleven." Verburg merkte op dat de horeca een catalysator kan zijn om mensen meer bewust te maken van wat ze eten. "Ik noem dat de hink-stap-sprong-methode. U kunt uitleggen wat duurzaamheid is."

Volgens beursmanager van de Horecava 2010 Joke van der Wijngaart is voor de 52e editie niet voor niets voor het thema duurzaamheid gekozen. "Het leeft ontzettend bij exposanten en ondernemers. Ondanks de crisis wil de helft van de horecaondernemers hier de komende tijd in gaan investeren."
In de professionele keukens wordt niet alleen gelet op verantwoord gekweekt of gevangen vlees en vis of biologisch geteelde groente. Er wordt bijvoorbeeld  koolzaadolie geïntroduceerd voor gebruik in de keuken, als alternatief voor olijfolie. De koolzaadolie is van Nederlandse bodem, waardoor de transportkosten laag zijn.

MSC

Het MSC keurmerk is begin jaren negentig ontwikkeld door het WNF, wetenschappers, natuurorganisaties en vissers in samenspraak met levensmiddelenproducent Unilever en groeide uit tot 's werelds belangrijkste duurzaamheidslabel voor zeevis. Duurzame visserij maakt gebruik van vistechnieken waarbij de kans op bijvangst sterk afneemt. De vissers respecteren de natuur onder water, wat niet alleen noodzakelijk is voor het behoud van de vis, maar ook voor het behoud van de vissector.

Het aantal producten met het keurmerk van het Marine Stewardship Council neemt explosief toe. In Nederland is inmiddels het 250e product is gecertificeerd. De Nederlandse supermarkten eisen dat al hun leveranciers met ingang van 2011 voldoen aan de MSC-criteria. De productlijn van restaurantketen Fishes lanceert in februari in Europa haar premium diepvrieslijn met zes nieuwe producten die het Marine Stewardship Council milieukeurmerk dragen. Zo is er de Atlantische kabeljauwfilet uit Noorwegen, uitsluitend gevangen met handlijnen. De heekfilet komt uit Kaapstad. De visserij-inkomsten dragen bij aan de verdere ontwikkeling van de bevolking. De diepvrieslijn is eind februari verkrijgbaar in de Fishes shops en in supermarkten in Nederland, Duitsland en Frankrijk.

Het Wereld Natuur Fonds en het Initiatief Duurzame Handel (IDH) werken aan de oprichting van de Aquaculture Stewardship Council (ASC). ASC wordt een onafhankelijke organisatie voor het certificeren van duurzame kweekvis, vergelijkbaar met internationaal geaccepteerde keurmerken als FSC voor hout. Kweekvis neemt wereldwijd in omvang en betekenis toe. Nu al is ruim de helft van alle geconsumeerde vis, kweekvis. Kweekbedrijven kunnen straks van ASC een keurmerk krijgen, als ze aantoonbaar goed omgaan met de natuur en richtlijnen naleven op gebied van voedselveiligheid en sociale omstandigheden. Consumenten krijgen met het ASC-keurmerk zekerheid dat zij duurzaam gekweekte vis kopen. Het streven is dat ASC in 2011 volledig operationeel is om de eerste bedrijven te certificeren.

Alle goede bedoelingen ten spijt, krijgt het MSC-keurmerk ook de nodige kritiek. Zo beweerde visserijbioloog Daniel Pauly, een wereldwijd erkende autoriteit en kapitein van de radicale actiegroep Sea Shepherd, vorig jaar in een interview met dagblad Trouw dat het MSC label niet waterdicht is. Voor Pauly is het onbegrijpelijk dat grote trawlers, die met hun lange sleepnetten de bodem beschadigen, ook hun vangst kunnen certificeren. Het MSC verwerpt de kritiek echter en stelt dat het keurmerk wetenschappelijk onderbouwd bijdraagt aan duurzame visserij. Inmiddels zou negen procent van de wereldwijde visvangst een MSC label verdienen.

Vissoorten die het MSC-keurmerk niet hebben staan in de VISwijzer van het Wereld Natuur Fonds en Stichting De Noordzee.

Duurzame vis op de Kaart is een initiatief van het Wereld Natuur Fonds, Koninklijke Horeca Nederland (KHN), Stichting De Noordzee (SDN), Fishes, Euro-Toques en Stichting Vis & Seizoen.

De artikelen van Change Magazine worden door onze eigen redactie vervaardigd. Ze zijn vrij te gebruiken, gaarne met bronvermelding. U kunt zich ook gratis abonneren op Change Magazine. Het volgende nummer ontvangt u dan zonder kosten in de brievenbus.

Domein: Duurzame voedselproductie

Zoekwoorden: Visserij, WNF, MSC, horeca, voedsel, wild